یادمه قبل ازدواج که خونه بابا بودم، همیشه تاکید داشت به بیدار شدن اول صبح و نخوابیدن بعدش. کلی هم برامون از این‌که خوابیدن تو بین‌الطلوعین(بلافاصله از اول وقت نماز صبح تا موقع طلوع آفتاب) بدترین خوابه و چقدر ضرر داره حرف می‌زد و شاهدمثال روایی می‌آورد.من همیشه از بیدار شدن و بیدار موندن اون موقع خوشم می‌اومد و خیلی وقتا رو سعی می‌کردم بیدار باشم یا بیدار بمونم. ولی یادمه اگه کسی هم می‌خواست بخوابه، بابام پنجره‌ها رو باز می‌کرد تا هوای سرد و خنک و دلپذیر اول صبح تو خونه بپیچه و می‌گفت هوای خواب از خونه بره بیرون؛ گرچه وقتی هوا سرد باشه خوابیدن زیر پتو خیلی بیشتر می‌چسبه و آدم اتفاقا وسوسه می‌شه که بخوابه؛ ولی بعدتر یادمه فکر کنم دکتر روازاده بود که می‌گفت اصلا تنفس هوای اون موقع کلی فواید برای بدن ما داره و توصیه می‌کرد حتی اونایی که این زمان رو نمی‌تونن بیدار بمونن، بعد نماز صبح یه لحظه برن تو حیاط و یا فضای باز و یه چن تا نفس تو هوای آزاد بکشن که از اثرات فوق‌العادش محروم نشن.

 

دیروز حاج آقا حیدری کاشانی تو برنامه سمت خدا هم نکات خیلی جالبی تو این زمینه و اصلا مدیریت زمان مهدوی گفتن که حیفم اومد ننویسمشون:

**مدیریت طول و عرض و عمق زمان ،در وجود امام معصوم زمان تجلی پیدا می کند. ما هم باید به این قله برسیم و مدیر و مدبر  لحظات زندگی مان باشیم.

**گرانبهاترین گنجینه ای که در اختیار انسان قرار دارد زمان است. اگر ما ثروتمندترین فرد عالم بشویم ولی زمان در اختیار نداشته باشیم فایده ای ندارد.

**اسلام بهترین مدیریت آیین جهان است. بیشتر آیات و روایات روی مدیریت زمان تاکید دارد.

**فرصت سوزی و از دست دادن فرصت ها یک نوع خودکشی حقیقی است. گویا داریم حقیقت وجودی خودمان را می سوزانیم.

**اگر شما می خواهید ببینید که مسلمانی شما چه نمره ای دارد، باید ببینید که مدیریت زمان شما چقدر مفید است و چقدر منطبق با الگویی اسلامی و انسان کامل است.

**در نوفل شاتو، عده ای  ساعت خودشان را با رفت و آمد می کردند یعنی امام سر ساعت از محلی عبور می کردند.

**در حدیثی از امام رضا (ع) داریم که باید تلاش کنید که بیست و چهارساعت بر چهار محور مدیریت بشود: ساعتی برای عبادت و مناجات، ساعتی برای معیشت ،ساعتی برای معاشرت و ساعتی برای لذت. این پیشرفته ترین الگوی مدیریت زمان است.

**تاکید شده است که یک سوم پایانی شب بیدار بمانید و نماز شب بخوانید و عبادت کنید که این در رزق و روزی و خوش چهره شدن انسان تاثیر دارد.

**وایت داریم که زمین از دست انسان ضجه می کشد، وقتی که انسان بین الطلوعین را می خوابد زیرا می داند که وسعت رزق و روزی را بر خودش می بندد. 

**پیامبر فرمود: از خدا خواسته ام که برکت امت مرا در بُکور قرار بدهد که بعضی بکور را سحر خیزی معنا کرده اند ولی معنای اصلی اش این است :علاوه بر اینکه از خواب بیدار می شوی از خانه هم بیرون بیایی. دانشمندان اهل حاضر به تاثیر نور خورشید در صبحگاه در سلامت روح و روان و انرژی گرفتن انسان رسیده اند.

**بیدار ماندن در  بین الطلوعین حافظه را تقویت می کند.

**در قبل از ظهر خواب قیلوله( خواب اندک) توصیه شده است. قیلوله ی قبل از ظهر که کمتر از یک ساعت است بشدت انرژی بخش است. بعد از تناول ناهار هم می توان قیلوله ی بعد از ظهر را انجام داد که بشدت حافظه را تقویت می کند و انرژی بخش است و انسان را برای عصر آماده می کند.

**خواب قبل از غروب و بین مغرب و عشا خواب سفاهت بار و انرژی سوز معرفی شده است.

**در روایت داریم :بیشترین دعای امیرالمومنین آیه 74 سوره فرقان بوده است: ربنا هبلنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اَعین و جعلنا للمتقین اماماً( خدایا همسران و فرزندان مان را روشنی چشم مان قرا بده و ما را برای خوبان عالم امام قرار بده) این یک دعای خانوادگی است.

**یکی از ویژگی های فردی و اخلاقی یاوران امام مهدی این است که مدیریت زمان پیشرفته دارند.  آنها راهبان شب و شیران مجاهد روز هستند یعنی شب تا صبح اهل عبادت هستند و صبح علی الطلوع مجاهد هستند. 

**ما می توانیم این برنامه را کم کم اجرا بکنیم یعنی اول مدت کمی از بین الطلوعین را بیدار باشیم و بعد کم کمک آنرا زیاد کنیم. پس ما باید بتدریج و گام به گام به این الگو نزدیک بشویم.(مثلا ابتدا فقط یک ربع بعد نماز بیدار بمانیم و کم کم تعمیمش بدهیم به کل مدت بین‌الطلوعین)

_________________________

منبع: برنامه سمت خدا، 5 تیر92:http://samtekhoda.tv3.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1299:920405&catid=66:kashani&Itemid=300

 






برچسب ها : خواب بین‌الطلوعین  ,