دیر پاشدن برای نماز صبح یا قضا شدن نماز صبح، یکی از دغدغه‌های خیلی از بچه مسلموناست؛ متاسفانه:(

می‌خوام این‌جا چن تا راه صد درصد تضمینی رو برا دچار نشدن به این آفت و بلا بگم(البته هر کدوم این نکته‌ها، کاملا علمی‌ان و خودشون کلی نکته دارن دوباره، ولی من مختصر می‌گم حالا):

  • ·        اولیش اینه که شب‌ها دیرنخوابیم، خوابیدن قبل از یازده شب رو حتما تجربه کنید؛ علاوه بر این که برای بچه‌های در حال رشد، هورمون رشد قبل از ساعت یازده ترشح می‌شه، برای همه‌ی آدم‌ها، چه کوچیک و چه بزرگ، هورمون آرامش(همون سروتونین) قبل از ساعت یازده ترشح می‌شه و حتی به گفته‌ی علم امروز هم، خوابیدن زودتر از یازده به شدت لازمه.
  • ·        دومیش اینه که شب‌ها، شام سبک بخوریم و شکممون رو پرِ پر نکنیم و البته با غذایی که از نظر طب سنتی هم، طبعش گرم باشه، چون همچین غذایی باعث می‌شه صبح خیلی هوشیار و سرحال باشیم و البته سبک و بی‌دردسر بتونیم بیدار شیم و صدالبته شب، خواب خوب و آرومی داشته باشیم. یه نکته‌ی دیگه هم این تو این مورد باید رعایت بشه که اونم فاصله‌ی حداقل 2 ساعته‌ی شام از خوابه که این هم واقعا کمک‌کنندست.
  • ·        نکته‌ی بعدی که خیلی هم مهمه، اینه که طی روز حواسمون باشه که نمازهای دیگمونو اول وقت بخونیم، عادت به نماز اول وقت طی روز و اهمیت به این عادت، باعث می‌شه این عادت ملکه بشه برامون و طبیعتا بعد از مدتی، این عادت به نماز صبح هم سرایت می‌کنه؛ این رو اکثر کارشناسای دینی توصیه می‌کنن و می‌گن خیلی خوب جواب می‌ده.
  • ·        چهارمین مورد، کارای معنوی آخرین لحظه‌ی بیداریه. شب، اون موقعی که می‌ریم تو رختخواب که بخوابیم، یه صحبت کوچیک با خدا؛ که« خداجون، خواهش می‌کنم خودت کمکم کن که صبح زود پاشم و وظیفه‌ی نمازم رو به موقع ادا کنم» و البته خوندن آیه‌ی آخر سوره‌ی کهف، راه‌های صد در صد تضمینی‌ان!
  • ·        غیر از این‌ها زنگ گذاشتن گوشی تلفن همراه یا تلویزیون یا هر ساعتی و یا سپردن به یکی از اهالی خونه، از راه‌های خیلی ساده‌ و تقریبا همیشه دم دستن.
  • یکی دو تا نکته‌ی ضمیمه هم اضافه کنم؛ این‌که احیانا اگه خدای نکرده یه وقتی به هر دلیلی نمازتون قضا شد، خیلی سریع و واقعا تو اولین فرصت، قضاشو بخونیم و البته برای این اشتباهمون، یه جریمه‌ای بدیم. کلا جریمه دادن یکی از راه‌های عادت خوب ایجاد کردن و متنبه شدنه، چه تو کارای روزمره‌ی اجتماعی و چه دینی و چون پرداخت جریمه، سخته، آدم حواسشو بیشتر جمع می‌کنه تا کمتر مجبور بشه بهش!

این حدیث قشنگ هم تقدیم شما: